Het andere Berlijn - Reisverslag uit Spandau, Duitsland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu Het andere Berlijn - Reisverslag uit Spandau, Duitsland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu

Het andere Berlijn

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

13 Maart 2024 | Duitsland, Spandau

Zoals verteld wonen wij hier tijdelijk in Spandau. Het leek ons dan ook leuk om dat dorp verder te gaan bekijken en met name de oude stad. We gingen er heen met de bus en pas dan krijg je een idee hoe groot Berlijn werkelijk is. Alleen al van ons stekkie tot in de oude kern van Spandau zaten we al bijna een half uur in de bus.

Als eerste gingen we naar Johannes Stift. Wat moet ik daar over vertellen, iets dergelijks kennen wij in Nederland niet geloof ik. De Evangelisches Johannesstift Berlin is een protestantse instelling die op 25 april 1858 opgericht is door Johann Hinrich Wichern om armen, zieken, gevangenen en kinderen te ondersteunen.

Op het terrein bevindt zich een hotel met een conferentiecentrum, een ziekenhuis, een basisschool en een middelbare school, een kerk, een boekhandel, een zwembad, diverse kleine winkeltjes, een tuincentrum en tal van sociale voorzieningen. welzijnsinstellingen . Deze zijn onderverdeeld in de bedrijfssectoren geriatrie en geriatrische zorg, gehandicaptenzorg, jeugdhulp en het Diaconaal Educatiecentrum , dat diverse opleidingen voor sociale beroepen combineert. Het geheel straalt heel veel rust uit. We waren er lang in de boekhandel en we gingen naar een café voor kaffee mit kuchen. Dat laatste werd wel heel bijzonder, onze pinpassen deden het namelijk niet in dat café. Uiteindelijk kregen we alles gratis. Kom daar in Nederland eens om. We hebben de medewerkers wel twee keer heel hartelijk bedankt. Het was, en dat lag niet alleen aan de gratis consumpties, een heel fijne plek om te zijn.

Daarna zo’n 3,5 kilometer terug met de bus voor de oude stad Spandau. Voor de tweede keer een verrassing. We wilden een kaartje kopen voor de bus, maar dat lukte niet. Ik wilde al weer uitstappen, maar nee, we mochten legaal zwartrijden. Wat een service!

In de oude stad bezochten we de St. Nikolai-Kirche, een driebeukige gotische hallenkerk . Hij werd gebouwd in de 14e eeuw op de plaats van een eerdere kerk die rond 1240 voor het eerst in documenten werd vermeld als “ecclesia forensis” (marktkerk). In de tweede wereldoorlog is de kerk bij een bombardement vernield, maar in de jaren daarna weer opgebouwd. Een mooie kerk met een barok altaar. We staken een kaarsje aan voor hen die niet meer bij ons zijn en een voor hen die we liefhebben en die nog wel bij ons zijn.

De volgende anderhalf uur slenterden we door het stadje. Heel veel oude vakwerkhuizen, veel jugendstil huizen en wat belangrijker is, een heel gemoedelijke sfeer. Veel straatmuzikanten, leuke terrasjes en een markt. We bezochten het oorlogsmonument en we aten er op een van de terrasjes. Leuk om er te zijn.

Als laatste stond voor vandaag Schloss Charlottenburg op ons lijstje. Ik was er ooit al wel eens in de tuinen, nog nooit binnen. Slot Charlottenburg is het grootste paleis in Berlijn en gelegen in het gelijknamige stadsdeel. Het stamt uit de tijd van de Pruisische vorsten en werd gebouwd tussen 1695 en 1699 door Johann Arnold Nering in opdracht van Sophie Charlotte, dochter van Ernst August van Brunswijk-Lüneburg, en de echtgenote van keurvorst Frederik III, die zich later liet kronen tot koning Frederik I in Pruisen.

In de Tweede Wereldoorlog werd het slot vrijwel geheel vernietigd, waardoor er maar weinig originele meubels in het slot over zijn. Ook het porselein en het Delfts blauw in de porseleinkamer moest grotendeels worden vervangen. We hebben onze ogen uitgekeken, want de lui die er woonden keken niet op een paar centen. Soms was een vertrek zelfs heel overdadig, althans dat vonden Willem en ik.

Na anderhalf uur werd het ons goud voor de ogen en zijn we lekker naar buiten gegaan. Het grote park, dat tot het slot behoort, is opgebouwd aan de hand van de tekeningen uit de begintijd van het slot naar het voorbeeld van Versailles. We hebben er heerlijk rondgedwaald en lekker in het zonnetje gezeten.

Een kleine foto-impressie van het slot, veel meer foto’s gemaakt maar dit zijn wel de mooiste of veelzeggendste.

Omdat de bussen weer zo overvol zaten, zijn we naar onze villa gaan lopen. Het was te doen. Net als gisteren weer samen gekookt en nu aan de koffie.

Morgen gaan we weer naar het centrum van Berlijn. We hebben kaartjes voor een bijzonder museum en voor de rest zien we wel wat we gaan doen. Fijne avond allemaal.

• 13 Maart 2024 - 20:25

Annelies Caers:

Geweldig!

• 13 Maart 2024 - 22:27

Loes De Groot:

Wat een prachtige impressie en wat een kadootjes omdat jullie pas niet werkte! Vast nu een heel ander gevoel dan gisteravond! En wat een heerlijk weer hebben jullie!

Adriënne:

Dit was inderdaad een heel ontspannen dagLoes. Heerlijk. We hebben genoten.

Anita Timmermans:

Wat een interessant verhaal weer. Je moet wel veel kennis hebben van wat jullie hebben gezien. En dan de foto’s schitterend. Nog een fijne voortzetting van jullie dagen in Berlijn.

Adriënne:

Wij zoeken veel opAnita. Zo weten we of iets de moeite waard is. En dat was het vandaag zeker. Daarbij hebben we ook nog eens mooi weer. Je hoort ons niet klagen.

• 13 Maart 2024 - 22:29

Marja De Vries:

Fijn om te zien en te lezen dat jullie genieten lieverd. Mooie foto's!

• 13 Maart 2024 - 22:30

Adriënne:

Het is echt fantastisch om weer in Berlijn te zijn lieve Marja. Zo lang geleden. We genieten er inderdaad van!

• 15 Maart 2024 - 21:06

Marike Oudraad:

Veel plezier in deze stad. Ik kan je aanbevelen de glockenturm bij het Olympisch stadion te “beklimmen”. Dan heb je een mooi uitzicht over de stad. PS 90% ga je met een lift.

• 15 Maart 2024 - 21:06

Adriënne:

Goeie tipMarike, maar ik denk niet dat het er van komt. De dagen vliegen en nog zoveel op het programma. Wie weet ooit.

• 15 Maart 2024 - 21:07

Leny Neutelings:

Herken het allemaal. Geweldige stad. Zo vaak geweest. Ook voor de muur! Cultuur, historie,veel musea en lekker eten. Geniet ervan!

• 15 Maart 2024 - 21:07

Adriënne:

Het is zo'n relaxte stadLeny. Ik was er te lang niet geweest. Heerlijk weer hier te zijn.

Verslag uit: Duitsland, Spandau

Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik nu moet ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee zal vallen, ga ik toch proberen van deze reizen te genieten. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006