De eerste indrukken van Noord-Noorwegen - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu De eerste indrukken van Noord-Noorwegen - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken van Noord-Noorwegen

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

19 Februari 2024 | Noorwegen, Tromsø

Nou, daar zitten we dan. In Tromsø. Bergen sneeuw, een temperatuur onder nul. Tromsø is de stad, heb ik gelezen, waar poolexpedities getraind en voorbereid worden. De stad ook die de poort van de noordpool genoemd wordt. Wat doet een mens er als ie niet op expeditie wil, zou je zeggen.

Het was een grote wens van Jesse om met oma naar Noorwegen te gaan. Hij heeft deze reis uitgekozen.

Vanmorgen in alle vroegte vertrokken. Eigenlijk was het gewoon nog nacht. De vlucht verliep zo goed als vlekkeloos. Bijna een glijvlucht. We hadden drie stoelen voor ons tweeën en dat zit toch net wat comfortabeler. De koffer kwam redelijk snel en daarna in een sneeuwstorm naar het hotel.

Waar in Nederland al code rood-plus afgegeven zou zijn, gaat het leven hier gewoon door. Alle wegen zijn besneeuwd, langs de kant liggen metershoge sneeuwbergen. Jesse genoot. Ik herinner mij natuurlijk de winters van 1963 en 1979, maar hij kent dit niet. Tot je knieën in de sneeuw zakken, grote sneeuwballen kunnen maken en daar mee voetballen. Allemaal nieuw voor hem.

We moesten tot drie uur op onze kamer wachten, maar we konden wel de bagage achterlaten. We hebben de tijd benut door het stadje iets beter te leren kennen. Een wandeling van bijna drie uur gemaakt. Langs de haven, langs schattige houten huizen, langs mooie winkels en langs de Domkerk van het stadje. Helaas niet geopend, maar een mens kan niet alles hebben.

En overal sneeuw, sneeuw en ijspegels. Bijna vergeten hoe die er ook weer uitzagen. En behalve dat er sneeuw lag, sneeuwde het ook bij vlagen. Zo mooi, zo mooi.

Van drie uur in de buitenlucht wordt je soezerig, dus toen we eenmaal een kamer hadden eerst maar eens een uurtje gerust. Daarna toch weer naar buiten. De omgeving is te mooi om binnen te blijven zitten.

Aan het eind van de wandeling een restaurant gezocht. Uit eten gaan is hier stervensduur. Een hamburgermenu heb je voor ongeveer dertig euro. Wil je naar een Italiaan dan ben je voor de goedkoopste pizza ook zo’n dertig euro kwijt. Ja, de gewone Margarita. Tja, het is niet anders. Een mens moet toch eten en hoe vaak zullen we dit nou samen doen. We genieten er in elk geval van.

Na het eten naar een supermarkt. Dat vind ik altijd leuk in het buitenland. Zoeken naar speciale producten. Dat was hier bijvoorbeeld rendiervlees en iets van dolfijnen. En heel veel soorten kaas, ik heb maar niet naar prijzen gekeken. Je moet überhaupt maar niet te veel op prijzen letten. We kochten wat chips, koek en water. In het hotel is namelijk niet zo veel.

Nu terug in het hotel. Kopje koffie, Jesse op de Nintendo en ik achter de laptop. Op tijd naar bed, want we voelen nog wel dat we gereisd hebben.

Morgen verkassen we naar Sommarøy. Het visserplaatsje telt 242 inwoners en heeft een oppervlakte van 0,37 km². De plaats beslaat het eiland Store Sommarøya en een deel van het naastgelegen eiland Hillesøya. Sommarøy is met een brug verbonden met het vasteland.

Nog geen idee wat we er precies gaan doen. Er wordt in elk geval vertelt dat het de beste plaats is om het noorderlicht te zien. Duim maar voor ons dat dat ook zo is.

• 19 Februari 2024 - 21:14

Frederike :

Dat ziet er prachtig uit allemaal! En wat zijn die trollen leuk! Jullie zullen vast heerlijk slapen van alle indrukken.

• 20 Februari 2024 - 05:05

Dictus Corry:

Super leuk zo samen, heerlijk genieten! Liefs

• 20 Februari 2024 - 17:34

Ja, dat doen we Frederike

• 20 Februari 2024 - 17:35

Marian Kruijssen:

Koud brrrr, genieten in sneeuw!

• 20 Februari 2024 - 17:35

Maar zo mooi Marian!

Gerda Timmermans:

Dat hoop ik voor jullie, dat jullie het noorderlicht kunnen zien.

Adriënne:

Het zou de kers op de taart zijn Gerda.

Mariska Bakker:

Oh prachtig, wat een sneeuw....! Goede vlucht, wat een wereld van verschil.....Genieten...!

Adriënne:

Iets anders dan de Achterhoek hè Mariska. Waar we overigens dit jaar niet komen. Wij eens in Amersfoort afspreken?

Mariska Bakker:

Heel graag Adriënne ...! Daar kijk ik naar uit!!!

Adriënne:

Gaan we afspreken Mariska!

Maire Van Der Meulen:

Wat een gave reis. Nu al! Geniet!!

Doen we Maire!

Yvonne Zeller:

Dat wordt genieten samen. Heel veel plezier en hopelijk zien jullie het noorderlicht!

Adriënne:

Dat hopen wij ook zó Yvonne!

Marja De Vries:

Het ziet er koud uit, maar oh zo prachtig lieverd. Lekker verder blijven genieten met Jesse! Wel goed op jezelf passen. Dikke knuffel!!

Adriënne:

Het ziet er niet alleen koud uit Marja, dat is het ook. Maar zo mooi!

• 20 Februari 2024 - 17:40

Danya Van Hulst:

Super vet!!!! Heel veel plezier. Genieten met een grote G!

• 20 Februari 2024 - 17:40

Adriënne:

Het is zó koud Danya, maar zo mooi!

Simone Van Mook:

Wat gaaf! Heel veel plezier samen!

Nu al top Simone!

Loes De Groot:

Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad en wat een prachtig plekje. En die gekleurde huisjes oh daar hou ik van. Geniet saampjes en fijn dat we weer mee mogen reizen!!

Adriënne:

Jij zat op de lege stoel tussen ons Loes!

Loes De Groot:

Ik ga meegenieten hoor Adriënne! En ik duim voor jullie dat het noorderlicht mooier is dan normaal!

Adriënne:

Al zouden we het maar zien Loes!

Kitty Kruijt:

Genieten!!!

Adriënne:

Doen we Kitty! En 7 april land ik op Fuerteventura. Oh, elkaar weer te zien, ik kijk er zo naar uit. Ik bel je nog voor die tijd!

Annemiek De Crom:

Wat heerlijk jullie reisverslag te lezen. De 'bruine' geitenkaas is echt heerlijk. Veel plezier de komende dagen.

Adriënne:

Wie weet probeer ik hem eens Annemiek.

Annemiek De Crom:

Smaakt wel anders dan onze geitenkaas Adriënne!

Irma Ruijgrok:

Genieten doen jullie zo te zien en bergen sneeuw, voldoende voor een "Sneeuwengel" ik reis graag met jullie mee.

Adriënne:

Maar dat doe je niet hoor Irma, veel te koud!

Joke Farfields:

Wow.wow.wow... Oh, wat geweldig!! En voor Marian en mij zo leuk om met je mee te reizen omdat we hier in juni ook waren, met onze caravan. Zó benieuwd naar het vervolg....

Adriënne:

Wij ook Joke. Morgen naar een klein eilandje. Hoor je vast wel van. Liefs voor jullie allebei.

• 20 Februari 2024 - 17:45

Chantal Timmermans-Aarts:

Top! Geniet!

• 20 Februari 2024 - 17:45

Annelies Caers:

O wat gaaf!!!! En duimen voor het noorderlicht!!

Hele gave reis Annelies!

Corry Musters:

Veel plezier samen. Zorg wel dat je niet bevriest he!

Adriënne:

Op tijd even ergens naar binnen Corry!

Wilma Luigjes:

Flesje wijn € 20 en ga zo maar door. Fijne vakantie samen!

Adriënne:

Gelukkig drink ik die niet Wilma. Maar inderdaad schreeuwend duur.

Sylvana Leidelmeijer:

Wat ben je toch een super oma dat je dit met je kleinzoon doet, fantastisch! Hopelijk zien jullie het Noorderlicht. Veel plezier samen!!!

Adriënne:

Het is genieten met de superkleinzoon Sylvana!

Merelijne De Wit:

Schreeuwend duur: maar zeg nou zelf wie kan nou zeggen dat hij met zijn oma in Noorwegen is geweest. Herinnering voor het leven! Prachtige foto’s! Heel veel plezier nog!

Adriënne:

Dit gaat hij nooit meer vergeten Merelijne. Maar … ik ook niet!

Leny Hartong:

Zo koud, maar zo warm om te zien hoe jullie deze bijzondere reis ervaren. Heb het fijn samen en duimen maar.

Adriënne:

We hebben het fijn samen Leny! Je hoort vast nog meer! Liefs!

Anne Fem De Groot:

Wat super gaaf Adriënne, dat jullie dit zo samen kunnen doen ! Prachtig en genieten maar, enjoy!

Adriënne:

Genieten doen we Anne! Wij binnenkort ook eens afspreken?

Anne-Marie Bijl:

Wauw wat gaaf en wat een super mooi verslag! Geniet er lekker van samen!!!

Adriënne:

Genieten doen we Anne-Marie. Van elke minuut!

Miranda Van Dijk:

Lijkt me een fantastische reis. Geniet ervan!

Adriënne:

Lijkt niet fantastisch Miranda, is het gewoon!

Janny Bos:

Wat een geweldige reis....

Adriënne:

Echt wel Janny. Sprookjesachtig!

Jet Valk:

Veel plezier en zon!

• 20 Februari 2024 - 17:52

Thanks Jet.

Verslag uit: Noorwegen, Tromsø

Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik nu moet ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee zal vallen, ga ik toch proberen van deze reizen te genieten. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006