Lapland, het land van de Sami - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu Lapland, het land van de Sami - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu

Lapland, het land van de Sami

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

24 Februari 2024 | Noorwegen, Tromsø

Vroeg uit de veren vandaag. Op het programma stond een excursie naar Lapland. We zouden er rendieren zien, rendieren voeren, Sami ontmoeten, een typische maaltijd eten en de joik laten klinken. Oftewel samen zingen.

De rit erheen was al fantastisch. Weer dat mooie groene licht. We reden naar Vågnes, een plaatsje dat weer wat hoger in Noorwegen ligt. Aangekomen zien we honderden rendieren, zo mooi. In een lavvu (een soort tipi) kregen we een korte uitleg over hoe de rendieren te voeren en ze de baas te blijven terwijl je er tussendoor loopt. Wat een verrassing, ik had gedacht dat ze achter hekken zouden staan. Het voeren van de rendieren was fantastisch. Dat kan ik gewoon niet in woorden uitleggen.

Daarna lekker wandelen tussen de rendieren en genieten van de omgeving. Tot je knieën wegzakken in de sneeuw, een stoeltje van sneeuw maken, een woordeloos samenzijn van Jesse en mij. Woorden waren gewoon overbodig.

Na zo’n anderhalf uur werden we in de lavvu verwacht voor een typische Sami-maaltijd. Een hele dikke soep van allerlei groenten en rendiervlees. Jesse heeft deze week echt van alles geprobeerd als het om eten ging, maar rendier eten ging hem te ver. Hij was dus, net als ik, vegetariër vandaag. Wij kregen dezelfde dikke soep, maar dan zonder vlees. Het was een heerlijke maaltijd. Er was koffie toe.

Na het eten kregen we uitleg over de Sami-bevolking. Wat ik ervan onthouden heb is het volgende:

De Sami zijn een van oorsprong nomadisch volk dat het Noord-Europese Lapland bewoont. Ze waren vroeger ook bekend onder de naam Lappen, een term die door de Samen als beledigend wordt ervaren. Tot 1982 was het lastig om een Sami te zijn. Ze werden als uitschot beschouwd en het werd hen verboden hun taal te spreken. Gelukkig is daar verandering in gekomen in de laatste veertig jaar. Ze bezitten tegenwoordig in zowel Noorwegen, Zweden als Finland een eigen parlement, het Sameting, dat bij de nationale overheden van de staten waaronder Lapland ressorteert, inspraak heeft in zaken die de Samen en hun woongebied betreffen. De meeste Samen wonen in Noorwegen, zo'n 50.000. In Zweden zijn dat er ongeveer 20.000, in Finland 6.000 en in Rusland 1.800.

Een deel van de Sami leeft nog traditioneel als nomaden die rendierkudden volgden in hun jaarlijkse voedseltrek. De rendieren leveren melk, vlees en huiden. Bovendien doen ze dienst als trekdier voor de slede, het vervoermiddel bij uitstek in dit gebied. De nomadische Sami wonen in tenten (lavvu) die gemakkelijk af te breken en te vervoeren zijn. Andere Sami leven traditioneel van de visserij, met name aan de Noorse kust. Ook de jacht is een belangrijke bezigheid. Een groot aantal Sami hebben zich als zelfstandige ondernemer gevestigd of hebben een reguliere baan. Sommigen van de Sami zijn volledig opgegaan in de Scandinavische samenleving en hun leven verschilt tegenwoordig in weinig opzichten van dat van andere Scandinaviërs, maar een belangrijk deel van hen streeft ernaar om de eigen cultuur en taal te ontwikkelen. De traditionele kleurige kleding van de Sami wordt meer en meer tot de folklore gerekend, evenals de traditionele muziek van de Sami, de zogenaamde joik.

De joik is geen instrument, maar een bepaalde manier van zingen. Het werd ons kort voorgedaan en daarna mochten we het zelf proberen. Dat ging eigenlijk best goed. Het deed mij ook wel wat. Zo met honderd mensen, die elkaar niet kennen, zingen in een lavvu. Het had iets. En dat voelden de meesten wel, want iedereen was stil na afloop.

Nog een mooie terugrit en een korte stop bij de IJskathedraal. Hebben we die ook nog van dichtbij mogen zien.

Omdat Vågnes wat hoger ligt, zagen we daar om twee uur de zon al ondergaan. Toen we rond drie uur weer terug in Tromsø waren, was het daar ineens weer licht. Ook niet lang meer hoor, inmiddels al weer donker.

Vanavond gaat we eten bij een Hardrock Café. Ik bewaar daar goede herinneringen aan, heb ook een flinke stapel T-shirts in de kast liggen van alle plaatsen waar ik in zo’n café was. Wie weet komt er nog één bij.

En na het eten vroeg naar bed. Alle afstanden die we lopen, en alle indrukken die we opdoen, laten zo langzamerhand zijn sporen na.

Prettige avond allemaal.

• 24 Februari 2024 - 16:36

Merelijne De Wit:

Weer heel mooi. De foto’s en het verhaal zeggen genoeg!

• 24 Februari 2024 - 16:37

Adriënne:

Het is bijna niet in woorden te vatten Merelijne. Zo bijzonder allemaal. Fijn dat jij dat begrijpt.

• 24 Februari 2024 - 16:38

Ruth Baan:

Wauw Adriënnewat een reis maken jullie! Onvergetelijk!

• 24 Februari 2024 - 16:39

Adriënne:

Echt bijzonder én zeker een reis om nooit meer te vergeten Ruth!

• 24 Februari 2024 - 16:55

Debora Bulthuis:

Wow prachtig allemaal, wat een mooie reis maken jullie.

• 24 Februari 2024 - 16:56

Adriënne:

Het is zo bijzonder Debora, dat kunnen we gewoon niet in woorden vangen. Voor ons zit de aantrekkingskracht vooral ook in de sneeuw. Dat maakt het allemaal nog mooier.

• 24 Februari 2024 - 16:56

Loes De Groot:

Wow wat gaaf! En ik zou zelf ook geen rendiervlees willen eten hoor! En wat een prachtig land is het! Geniet van het eten en hopelijk scoor je een leuk shirt!

• 24 Februari 2024 - 16:59

Adriënne:

Zo gaaf lieve Loes, zo fijn dat je er van mee kunt genieten. Ik heb Jesses wens om geen rendier te eten meteen gehonoreerd. Het is toch raar dat je eerst de rendieren aan het voeren bent, ze aait en ze dan opeet. Daar hadden de Sami ook wel een verhaal over. Ze behandelen hun dieren met respect en als dank daarvoor willen de rendieren voor hen sterven. Vond ik toch wel lastig. En wat dat T-shirt betreft, ze zijn allemaal hetzelfde, alleen de plaatsnaam is anders. Omdat ik ze zelden draag, denk ik er nog even over na.

• 24 Februari 2024 - 17:30

Loes De Groot:

Ja zo denk ik er ook over Adriënne. Wij hebben hetzelfde meegemaakt maar dan met een biggetje. Dat verhaal vertel ik je nog wel. En wat zijn de T-shirts mooi!

• 24 Februari 2024 - 17:30

Heldine Dunlop:

Wat zal hij, en jij ook natuurlijk, genieten van al dat moois!

• 24 Februari 2024 - 17:31

Adriënne:

Helemaal goed Heldine, we genieten er allebei van. En van het samenzijn natuurlijk. Ook best bijzonder.

• 24 Februari 2024 - 17:31

Annelies Caers:

Superavontuurlijk en supermooi!

• 24 Februari 2024 - 17:32

Adriënne:

Inderdaad Annelies, alles is super!

• 24 Februari 2024 - 17:51

Tonneke Bakkeren:

Prachtig!

• 24 Februari 2024 - 17:52

Adriënne:

Zo mooi en sereen Tonneke. De ene mooie ervaring na de andere.

• 25 Februari 2024 - 15:18

Marja De Vries:

Pffffff, echt wat prachtig en de mooie natuur#zuchtwateengenot

• 25 Februari 2024 - 15:19

Adriënne:

Zo geweldig hierMarja. Je neemt de kou gewoon voor lief.

• 25 Februari 2024 - 15:19

Renee Schoffelen:

Geweldig! Heerlijk om mee te kijken en te lezen!

Adriënne:

Ik vind het ook leuk om te delen Renee!

Martin Stout:

Lijkt me echt een super mooie ervaring. Wat fijn om dat met je kleinzoon te kunnen doen.

Adriënne:

Dat is geweldig Martin. Hij geniet er zo van.

• 25 Februari 2024 - 15:21

Anita Timmermans:

Wat gaaf weer Adriënne en wat hebben jullie weer veel moois gezien. En het verhaal erbij is ook schitterend.

• 25 Februari 2024 - 15:21

Adriënne:

Was weer een prachtige dag en een mooie ervaringAnita. Morgen al weer onze laatste dag. We gaan een tocht met husky's maken.

• 25 Februari 2024 - 15:22

Anita Timmermans:

Veel plezier morgen Adriënne en Jesse!!

• 25 Februari 2024 - 15:22

Julia Kock:

Indrukwekkend!!

• 25 Februari 2024 - 15:23

Adriënne:

Dat is het juiste woord Julia. Indrukwekkend en ook nog overweldigend!

Verslag uit: Noorwegen, Tromsø

Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik nu moet ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee zal vallen, ga ik toch proberen van deze reizen te genieten. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006