La Oliva en El Cotillo - Reisverslag uit Corralejo, Spanje van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu La Oliva en El Cotillo - Reisverslag uit Corralejo, Spanje van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu

La Oliva en El Cotillo

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

09 April 2024 | Spanje, Corralejo

En ook vandaag waren we weer met het OV op pad. De reis ging naar La Oliva waar we als eerste de Iglesia de Nuestra Senora de la Candelaria bezochten. Dit kerkje is authentiek en oud. Wat vooral opvalt zijn de houten plafonds.

Na een kop koffie op het dorpsplein wandelden we naar Casa de los Coroneles. Dit herenhuis, in de gemeente La Oliva ook bekend alsCasa de la Marquesa , wordt beschouwd als het meest representatieve gebouw in de omgeving.

De constructie dateert uit de tweede helft van de17e eeuw en was bedoeld als officiële residentie van de kolonel, een macht die militaire dominantie uitoefende op het eiland, en wordt toegeschreven aan Ginés de Cabrera Bethencourt. Het is een majestueus gebouw dat door zijn grote afmetingen opvalt in het landschap en representatief is voor de militaire en civiele macht die het eiland eeuwenlang bestuurde . Het pand was gepland met als model de Canarische woningen in het stedelijke centrum, typisch voor de moderne tijd , en had een grote historische betekenis in de sociaaleconomische sfeer van het eiland. Het is sinds 1979 uitgeroepen tot historisch-artistiek monument.

De titel van kolonel van Fuerteventura was erfelijk en was in het bezit van de familie Sánchez Dumpiérrez. Toen hij geen mannelijke nazaten kreeg ging de titel door het huwelijk van zijn dochter met de familie Cabrera Bethencourt op die familie over. Ondanks de verandering van de achternamen zorgden ze met het huwelijk van de dochter van de laatste van de Sánchez Dumpiérrez voor dat ze de macht van de kolonel onder hun afstamming behielden.

Het was in de19e eeuw dat de economische, politieke en sociale context van het land geleidelijk aan een einde maakte aan deze macht op het eiland. Daarna raakten het huis en de bijgebouwen in verval. Het hoofdgebouw, een huis met veertig kamers, werd in 2005 gerestaureerd door de regering van de Canarische Eilanden. Helaas werd het nu weer gerenoveerd en dus gesloten. Ik was er al eens, Janneke uiteraard niet. We hebben vanmorgen vooral de ruïnes van de bijgebouwen bekeken. Het is vooral de woonplaats van heel veel eekhoorntjes. Een lust om die te zien.

We wandelden nog even door het dorpje en gingen met de bus verder naar El Cotillo, een vissersdorp in het noordwesten van Fuerteventura. Het dorp ligt aan de meest ruwe kust die het eiland kent. De golven zijn er prachtig, we zaten zo maar een half uur naar het spel van water tegen de rotsen te kijken. De haven van El Cotillo ligt beschut achter een dikke betonnen wal. Dat is wel nodig, want anders zouden de wind en golfslag niets heel laten van de vele vissersbootjes die hier klaar liggen om zeer vroeg in de ochtend uit te varen. Dat El Cotillo nog steeds vooral leeft van de visvangst is te merken aan de diverse restaurants waar je heerlijke verse vis kunt eten. Wij gingen er ook, met uitzicht op zee, lunchen. We kozen voor een aantal tapas waaronder patatas bravas, een typisch gerecht van de Canarische eilanden. Het zijn kleine aardappeltjes gekookt in de schil in heel zout water. Ze worden geserveerd met groene en/of rode mojo en knoflooksaus. Wij kregen mojo rojo, de rode variant. Een saus met paprika, knoflook en komijn als belangrijkste ingrediënten. Samen met gamba’s en knoflookbrood met kaas een goddelijke lunch.

Tegen vieren door het dorpje weer terug richting Corralejo. Weer een aantal mooie muurschilderingen gezien. In Corralejo aangekomen meteen door naar de supermarkt, we wilden vanavond graag op ons eigen terras dineren. Een heerlijke pizza gemaakt met daarbij sla met tomaten en caesardressing. Heerlijk. Vers fruit toe en zo meteen nog een lekkere koffie.

Prachtige dag gehad. Wel merken we dat we de afgelopen twee dagen de nodige kilometers gemaakt hebben. Misschien morgen tijd voor een dagje rustig aan doen. We gaan het zien.

Fijne avond allemaal!

• 15 April 2024 - 20:22

Anita Timmermans:

Prachtig verhaal weer Adriënne!!

• 15 April 2024 - 20:22

Adriënne:

Prachtig verhaal over een prachtige dag Anita!

Loes De Groot:

Wat een prachtige omgeving. Natuurlijk zijn jullie aan het genieten saampjes! Doe vandaag maar lekker rustig aan, lekker lezen op het terras!!

Adriënne:

Zoiets Loes! Net ontbeten in het zonnetje!

Janny Bos:

Dat was weer een leuke dag....

Echt wel Janny!

Irma Ruijgrok:

Heerlijk, niets moet, op het gemakkie verder en genieten samen.

Adriënne:

En dat doen we Irma. Met volle teugen!

• 15 April 2024 - 20:25

Janny Bos:

Mooi, dat kerkje in Oliva!

• 15 April 2024 - 20:25

Adriënne:

Vonden wij ook Janny! Prachtige preekstoel.

Verslag uit: Spanje, Corralejo

Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik nu moet ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee zal vallen, ga ik toch proberen van deze reizen te genieten. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006