Puerto del Rosario - Reisverslag uit Corralejo, Spanje van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu Puerto del Rosario - Reisverslag uit Corralejo, Spanje van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu

Puerto del Rosario

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

08 April 2024 | Spanje, Corralejo

Vandaag waren we in Puerto del Rosario, de hoofdstad van Fuerteventura. Door inwoners liefkozend Rosario genoemd. Alleen al de rit per plaatselijke bus is een attractie. Bijna een uur lang rij je langs de kust, genieten.

Rosario is de grootste plaats en het economische hart van het eiland. Puerto del Rosario is een laatbloeier. Vandaar helaas geen indrukwekkende historische binnenstad met bouwwerken uit verschillende tijdperken, maar een vrij eenvoudige stad waarbij de haven, de Avenida de los Reyes de España en de Calle Primero de Mayo de belangrijkste plekken zijn.

Dat Puerto del Rosario pas laat tot ontwikkeling is gekomen, komt omdat het niet altijd de hoofdstad van Fuerteventura is geweest. Pas in het jaar 1835 nam het deze rol over van Betancuria. Officieel is het jaar daarvoor Antigua nog eventjes de belangrijkste stad van het eiland geweest. Op het moment dat Puerto del Rosario de hoofdstad werd heette het nog Puerto de Cabras, een naam die in 1957 veranderd werd in Puerto del Rosario.

In het centrum vormt de deels autovrije winkelstraat Calle Primero de Mayo het hart van de stad. Hier worden winkels afgewisseld met cafetaria’s en andere horecagelegenheden. We kozen er een uit om een taartje te eten voor de verjaardag van Janneke. Omdat we niet konden kiezen kochten we drie taartjes die we samen deelden. Lekkere koffie erbij, helemaal prima.

Ongeveer halverwege de straat, ter hoogte van Calle Virgin del Rosario en Calle León y Castillo, staan drie bouwwerken die wel de moeite waard zijn. Daar staat de mooi vormgegeven kerk Iglesia Nuestra Señora del Rosario, het gemeentehuis en het Casa Museo Unamuno. Dit museum is gewijd aan de filosoof Miguel de Unamuno, die hier enkele maanden door heeft gebracht.

We bezochten alleen de kerk, veel te mooi weer om uren in een museum door te brengen.

Na het kerkbezoek ging het richting haven. We deden dit langs een kunstroute van zowel beelden als muurschilderingen. Een van de muurschilderingen is die van oprichter van de eilandenraad, de zestig zetels tellende 'Cabildo Insular'. Zij beslissen zelf over een flink aantal zaken. Een daarvan is het lage BTW-tarief, wat het toerisme enorm bevorderd.

Aan de haven heerlijk genoten van de boten en bootjes. Daarna nog een stukje kunstroute gelopen en terug naar het busstation voor weer een heerlijk uurtje rijden.

In Corralejo aangekomen naar de Retro-bar voor een toast op de verjaardag van Janneke. Even naar ons huisje en daarna naar La Casita voor een lekker etentje. Bijzonder dat ze me herkenden. Ik kwam hier natuurlijk al vaker en elk jaar, maar het is nu vier jaar geleden. Doet me goed.

We kozen voor paella del mare. Een heerlijk toetje en daarna koffie om het verjaardagsdiner af te ronden. Een fantastische dag.

Nog geen idee wat we morgen gaan doen, dat komt meestal vanzelf. Fijn avond allemaal!

Anita Timmermans:

Wat een mooi verhaal weer Adriënne. En fijn dat we weer mee mogen reizen. Veel plezier nog. En Janneke natuurlijk gefeliciteerd met je verjaardag!

Adriënne:

Gezellig dat je erbij bent Anita. En bedankt namens Janneke.

Kitty Kruijt:

Van harte gefeliciteerd!

Adriënne:

Dankjewel Kitty. Tot donderdag. We kijken er naar uit!

Mo Van Der Werf:

Heel veel plezier!

Adriënne:

Reken maar Mo. We hebben het goed naar onze zin!

Gerda Timmermans:

Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Janneke.

Dankjewel Gerda!

Loes De Groot:

Lieve Janneke gefeliciteerd met je verjaardag en wat hebben jullie er een mooie dag van gemaakt! De kunstroute is zo leuk! En lieve Adriënne gefeliciteerd met Janneke!

Adriënne:

Was echt een heerlijke dag Loes. Zo relaxed!

Loes De Groot:

Heerlijk Adriënne.

Julia Kock:

Heerlijk, lekker genieten daar.

Adriënne:

Het is heerlijk hier weer te zijn Julia!

Julia Kock:

Snap ik Adriënne, en nu even niet om aan je boek te werken!

Petra Nijssen:

Gefeliciteerd nog Janneke, fijne vakantie!

Adriënne:

Dankjewel Petra. We hebben het fijn hier!

Joke Farfields:

Fijne, zonnige dagen gewenst!!

Adriënne:

Dankjewel Joke. Heerlijk om weer op mijn geliefde eiland te zijn.

Janny Bos:

Lekker weer en op terrasjes kunnen eten...heerlijk...geniet er saampjes goed van!

Adriënne:

Reken maar dat we dat dóen Janny!

Irma Ruijgrok:

Geen slechte verjaardagsafsluiting

Adriënne:

De hele dag was een feestje Irma!

• 15 April 2024 - 17:51

Elien Lammers:

Beautiful and have fun together.

• 15 April 2024 - 17:51

Adriënne:

We hebben het heerlijk Elien!

• 15 April 2024 - 17:53

Marian Kruijssen:

Gefeliciteerd Janneke en jij ook genieten Adriënne!

• 15 April 2024 - 17:54

Adriënne:

Was een leuke dag Marian!

• 15 April 2024 - 17:54

Peter Bakkeren:

Wat een leuk verslag weer zo ben ik ook even op reis en leer ik weer bij dubbel gefeliciteerd!

• 15 April 2024 - 17:55

Adriënne:

Dankjewel Peter! Het is heerlijk weer hier te zijn.

• 15 April 2024 - 17:55

Leny Hartong:

Lieve Janneke, alsnog van harte gefeliciteerd. Wat een heerlijke dag, plek om je verjaardag met je bruid te vieren. Dat er nog maar vele mogen volgen!!!!

Renee Schoffelen:

• 15 April 2024 - 17:58

Dankjewel Maris!

• 15 April 2024 - 18:02

Marian Kruijssen:

Lekker yummy! Genieten jullie samen!

• 15 April 2024 - 18:02

• 15 April 2024 - 18:06

Thank you Renee!

• 17 April 2024 - 00:03

Janneke:

Dank voor alle goede wensen en felicitaties voor ons beiden en voor mijn verjaardag.

Verslag uit: Spanje, Corralejo

Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik nu moet ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee zal vallen, ga ik toch proberen van deze reizen te genieten. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006