KRO heeft hier niets met katholieken te maken - Reisverslag uit Sommarøy, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu KRO heeft hier niets met katholieken te maken - Reisverslag uit Sommarøy, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu

KRO heeft hier niets met katholieken te maken

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

21 Februari 2024 | Noorwegen, Sommarøy

Na het ontbijt hebben we vanmorgen even lekker zitten lezen en daarna zijn we naar Store Sommarøya gegaan om de rest van het dorp Sommarøy te bekijken. In dit deel van het dorp gebeurt het tenslotte allemaal. Een restaurant, een supermarkt, een museum, een kerk en uiteraard een voetbalveld.

Om er te komen moet je een behoorlijk steile brug over. Je mag er lopen, maar er rijden ook auto’s. uitkijken geblazen dus.

Het was ijzig koud en de sneeuwbuien striemden in ons gezicht. Behoorlijk wat wind ook, maar we haalden de overkant zonder al te veel problemen. Als eerste gingen we op zoek naar de KRO. Nee, het heeft niets met katholieken te maken, het is een fastfoodketen. Liever gezegd, dé fastfoodketen van Noorwegen. In Oslo zullen ze er vast anders uitzien, maar eenmaal binnengestapt in de KRO op Store Sommarøya stap je vijftig jaar terug in de tijd. De zaak wordt gerund door Anne-Grete Jensen en dat doet ze echt in haar eentje. Ze staat aan de balie om bestellingen op te nemen, ze maakt de bestellingen klaar in de keuken en tot slot komt ze je eten ook nog aan tafel brengen.

Er staan zo’n zeven tafels voor zes personen en die zitten veelal vol. Iedereen schuift gezellig bij iedereen aan. Op tafel ketchup, mosterd, zout en allerlei kruiden. Drinken pak je, nadat je het afgerekend heb, gewoon zelf. Bestek ook trouwens. En je ruimt de boel op als je klaar bent. Maar het is er zo gezellig dat je dat graag voor Anne-Grete over hebt.

Nadat we ons te goed gedaan hadden aan een chickenburger en cola (Jesse) en fish and chips met koffie (Adriënne) was het tijd voor een woeste sneeuwwandeling. De wegen zijn hier niet meer dan een karrenspoor breed en soms is er helemaal geen weg. Dan zak je echt heel diep in de sneeuw, mijn laarzen zaten er vol mee. Er is wel één hoofdweg en het was daar dat Jesse even een kwajongensstreek moest uithalen. Hij bouwde van grote sneeuwballen een dammetje over de weg. Ik heb hem maar laten begaan, het zijn toch bijna alleen jeeps die hier rijden.

Halverwege onze moeizame tocht kwamen we een supermarktje tegen. We hadden niets nodig, maar toch even naar binnen. Al was het alleen maar om even op te warmen, ijzig koud vandaag. Beetje rondgekeken en het schepsnoep had een grote aantrekkingskracht op Jesse. Ach, waarom ook niet. En zoals gewoonlijk me verheugd over de reclameaanplakbiljetten, daar ben ik in het buitenland nou eenmaal dol op.

Vervolgens onze moeizame weg terug naar het eiland Hillesøya, daar staat immers ons hotel. Weer over de brug, nog steeds veel wind. Op Hillesøya hebben we het kerkhof bezocht. Bijzonder, alle grafzerken minimaal voor de helft, maar soms helemaal onder de sneeuw.

Inmiddels is het half vier en zo goed als donker, dus zitten we weer op onze hotelkamer. Vanavond is onze excursie naar het noorderlicht gepland. Ik hoop dat het gaat lukken, de vooruitzichten zijn niet bijster goed. Het is niet helder, het is te bewolkt. Duim maar voor ons.

• 21 Februari 2024 - 16:14

Corry Gielen:

Wat fantastisch hè dit seizoen daar: ik weet nu ook weer als ik de foto’s zie waarom die verkeersborden op van die lange palen staan. De eerste keer Noorwegen was in de zomer en zag ik niet (later wel) dat dat was voor die grote steile wanden sneeuw langs de kant van de weg.

• 21 Februari 2024 - 16:14

Adriënne:

Wat een mooi land hèCorry. Genieten!

• 21 Februari 2024 - 16:15

Corry Gielen:

Prachtig, ik geniet van je verhalen en foto's……heel bijzonder!

Adriënne:

Fijn dat je meegenietCorry!

Jeroen Van Der Schaal:

Ik duim voor jullie!

Thanks Jeroen.

• 21 Februari 2024 - 16:17

Jeroen Van Der Schaal:

En ik vind je enorm stoer Adriënne!

• 21 Februari 2024 - 16:17

Adriënne:

Vind ik zelf eigenlijk ook wel Jeroen. Ik doe dingen waarvan ik niet had gedacht dat ik het nog kon.

Adriana Nichting:

Ik duim!

Jij ook bedanktAdriana!

Mariska Bakker:

Fantastisch, wat een avontuur, genieten...!

• 21 Februari 2024 - 16:19

Adriënne:

Eén groot avontuur Mariska!

• 21 Februari 2024 - 16:19

Loes De Groot:

Het ziet er prachtig uit en het eten zal jullie zo gesmaakt hebben! Ik duim met al mijn duimen dat het helder wordt en het noorderlicht tevoorschijn komt lieverd!

• 21 Februari 2024 - 16:20

Adriënne:

Het zou de kers op de taart zijn Loes. Maar ook zonder dat hebben wij het hier heel fijn!

• 21 Februari 2024 - 16:21

Marja De Vries:

Ik geniet zo van je foto's en je woorden alsof ik er bij ben. Ga zo door lieverd en doe voorzichtig. Respect. Dikke knuffel!

• 21 Februari 2024 - 16:22

Adriënne:

Zal bij jou wel heel anders zijn lieve Marja. Hoe warm is het in Spanje?

• 21 Februari 2024 - 16:23

Sonja Van Den Berge:

Wij waren er eind 2021 en inderdaad ijzig koud (-28 graden). Hopelijk zien jullie het Noorderlicht. Gaan jullie ook naar de Noordkaap?

• 21 Februari 2024 - 16:24

Adriënne:

Nee Sonja, wij gaan niet naar de Noordkaap. Daar is gewoon te weinig tijd voor. Kleinzoon heeft maar één week vakantie. We gaan nog wel naar de Sami.

• 21 Februari 2024 - 16:24

Joke Assink:

Wat een avontuur!Joooooh je zal zo'n oma hebben.

• 21 Februari 2024 - 16:26

Adriënne:

Dankjewel Joke, maar ik heb het al vaker gezegd: je zal maar zulke kleinkinderen hebben. We hebben zo'n ijzersterke band. Dit is overigens wel voor het eerst dat ik met één van de kleinkinderen op pad ben. Is heel bijzonder!

• 21 Februari 2024 - 16:26

Annelies Caers:

Respect hoor. Ik duim dat jullie het noorderlicht mogen zien.

• 21 Februari 2024 - 16:27

Adriënne:

Hopelijk helpt het Annelies. Je gaat het horen.

• 21 Februari 2024 - 16:35

Sonja Van Den Berge:

Sami bezoeken is zeker interessant Adriënne! Mooi trouwens dat je deze trip met je kleinzoon doet

• 21 Februari 2024 - 16:36

Adriënne:

Hij heeft de reis zelf uitgezocht Sonja. Hij wilde zó graag met oma echt op reis. Vakantie vieren doen we al heel lang samen, maar altijd in Nederland. Dit is wel heel iets anders.

• 22 Februari 2024 - 10:54

Anita Timmermans:

Super mooi verhaal en foto’s weer Adriënne en genoten van de sneeuw.

• 22 Februari 2024 - 10:55

Adriënne:

Wij ook Anita. Dit kennen we in Nederland helemaal niet meer.

• 22 Februari 2024 - 10:55

Kitty Schaap:

Goed verhaal weer! Havfrua betekent Zeemeermin restaurant. Een kro is een cafetaria. Deens en Noors lijken erg op elkaar, zodat ik ook wel Noors kan lezen en soms verstaan. Spreken niet zo. Maar wel handig!

• 22 Februari 2024 - 10:56

Adriënne:

Leuk om te horen Kitty. Ik lees aardig Deens en zie hier ook wel verwantschap. In Noorwegen is een KRO echt een fastfoodrestaurant heb ik begrepen.

• 22 Februari 2024 - 10:56

Merelijne De Wit:

Weer een mooie update. En wat betreft de reclame borden, ik herinner mij nog dat je reclame blokken van de tv opnam en deze dan terug keek. Dat vertelde je ooit in de les. En ook ik duim voor jullie voor vanavond: hopelijk noorderlicht te zien

Adriënne:

Ja reclame en ik hebben wel iets samen Merelijne. Dat je dat nog weet.

Ursula Sterk:

Wat een mooie foto's lieverd. Geniet er lekker van met elkaar.

Adriënne:

Dat doen we volop Ursula!

• 22 Februari 2024 - 10:58

Tos Baalman:

Zo koud brrrrr, hier 25 graden!

• 22 Februari 2024 - 10:58

Adriënne:

Je kunt niet alles hebben Tos. We gingen tenslotte voor sneeuw, rendieren enz.

• 22 Februari 2024 - 10:59

Tos Baalman:

Geniet daarvan Adriënne, not my cup of tea!

• 22 Februari 2024 - 10:59

Adriënne:

Ik geniet Tos. Kan beter tegen kou dan tegen hitte. En jij lekker daar genieten.

• 22 Februari 2024 - 11:00

Tos Baalman:

Zeker Adriënne en jij ook!

• 22 Februari 2024 - 11:00

Andre Teuns:

Ziet er heel mooi en goed uit lieverd.

• 22 Februari 2024 - 11:01

Adriënne:

Een heel andere wereld Andre. Het is bijzonder, we genieten!

• 22 Februari 2024 - 11:03

Irma Ruijgrok:

Die blauwe kleur staat je goed Adriënne. En wat een schitterende sneeuwfoto's, gewoon geen woorden voor. Enig idee wat die blauw groene streep bij die foto van de grafstenen doet?

• 22 Februari 2024 - 11:04

Adriënne:

Nee Irma. Stonden bij elke rij. Ik denk dat het iets is om aan te geven waar de graven zijn als ze ondergesneeuwd zijn.

• 22 Februari 2024 - 11:04

Adriënne:

Als mensen in de winter gaan wandelen Irmakunnen ze niet tegen eventuele onzichtbare marmeren graven oplopen. Ik heb het net gevraagd aan een local. We zitten op het noorderlicht te wachten. Weinig kans denk ik.

• 22 Februari 2024 - 11:05

Irma Ruijgrok:

Handig van die blauwgroene staken.Ach wat jammer Adriënne dat het misschien niet lukt. Zijn er nieuwe kansdagen?

• 22 Februari 2024 - 11:06

Adriënne:

JaIrma, als we vanavond niets zien komt hij ons morgen weer halen. Dat is de laatste kans, vrijdagmorgen vertrekken we hier.

• 22 Februari 2024 - 11:06

Aafke Vlaanderen Oldenzeel:

Ik duim ook voor jullie!

Verslag uit: Noorwegen, Sommarøy

Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik nu moet ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee zal vallen, ga ik toch proberen van deze reizen te genieten. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006