Natuur en cultuur hand in hand - Reisverslag uit Lisse, Nederland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu Natuur en cultuur hand in hand - Reisverslag uit Lisse, Nederland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Natuur en cultuur hand in hand

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

14 Augustus 2024 | Nederland, Lisse

Nog ietwat moe van gisteren zochten we het vandaag dichter bij huis. Eerst lekker uitgeslapen en lang ontbeten. Daarna op naar Lisse. We waren op Kasteel Keukenhof. Een plek die bij niet al te veel mensen bekend is. Meestal gaat men naar dé Keukenhof en dat is het dan. Maar dit kasteel is het hele jaar geopend en ligt praktisch tegenover de Keukenhof. En helemaal gratis!

We hebben er genoten. De dahliatuin was fantastisch, de hofboerderij gezellig, museum LAM heel bijzonder en de beeldenroute een fijne wandeling. Kortom weer een hele mooie dag voor TIEL (Toerist In Eigen Land) gespeeld. Voor museum LAM willen we zeker nog een keer terug.

Vooral genoten van de vredige omgeving, de rust, de stilte en het iets minder warme weer.

Voor de liefhebbers wat informatie over Kasteel Keukenhof:

In de middeleeuwen werd in de brede strook binnenduinen, genaamd Keukenduyn, op wild gejaagd voor de keuken van Slot Teylingen. Hier leefde Jacoba van Beieren de laatste vier jaren van haar leven in ballingschap. De toenmalige naam Keukenduyn wordt later gebruikt als naam van het landgoed: Keukenhof.

In 1641 laat Adriaan Maartenzoon Block, een voormalig commandeur van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, een landhuis in het “Keukenduyn” bouwen. Het was in deze tijd normaal dat vermogende kooplieden percelen grond in de regio kochten om er vervolgens buitenhuizen op te bouwen, waarop ze zich in de zomer konden terugtrekken.

Begin van de 19e eeuw doet de adel zijn intrede en koopt jonkheer Johan Steengracht van Oostcapellen Landgoed Keukenhof. Hij redt het hiermee van de ondergang/sloop. Steengracht is kooplustig en weet de buitenplaats fiks uit te breiden.

Jonkvrouw Cecilia (een dochter van Johan Steengracht) trouwt met Carel Anne Adriaan baron van Pallandt (1810-1883). Ze geven de opdracht om zes torens aan te bouwen en hiermee werd het landhuis een kasteel met de naam Kasteel Keukenhof. Ook werden de tuinen heringericht door de bekende tuinarchitecten J.D. Zocher en L.P. Zocher.

Het echtpaar Van Pallandt krijgt een zoon, Frederik (1838-1878), en een dochter, Cornelie (1840-1923). Cornelie, getrouwd met Jan Carel Elias graaf van Lynden (1837-1900) erft het huis nadat haar broer overlijdt. Bij haar dood in 1923 wordt haar oudste zoon, Jan Maurits Diederik graaf van Lynden (1864-1930), eigenaar van het kasteel. Hij verbouwt de voorzijde van Kasteel Keukenhof door de balkons om te bouwen tot moderne badkamers.

De zoon van het echtpaar, Jan Carel Elias (1912-2003) blijft in 1940 na zijn scheiding samen met zijn moeder en dochter in het kasteel wonen. Totdat in de Tweede Wereldoorlog het kasteel door de Duitsers wordt gevorderd voor inkwartiering. Daarna heeft de graaf niet meer permanent in het kasteel gewoond. Graaf Carel sterft in 2003 en legateert bij testament het kasteel en het landgoed aan een stichting. Deze doet haar best om Landgoed Keukenhof te behouden voor komende generaties en open te stellen voor publiek.

Corry Dictus:

Twee stralende dames!

Adriënne:

Was zo mooi Corry. En volgens mij niet erg bekend. Het was er vrij rustig.

Irma Ruijgrok:

Leuk hé, zo n selfie maken in een kunstwerk!

Adriënne:

Zeker Irma. Ik ben gek op alles wat spiegelt.

Rina Van Kilsdonk:

Jakkes wat lekker die poffertjes!!!!

Puck De Laat:

Hé bah, lusten jullie dat?

Adriënne:

Nee, echt niet Puck! Gewoon voor de foto!

Janny Bos:

Het museum heeft zeker aparte kijk op dingen...leuk zo’n dag!

Adriënne:

Was een heel leuke dag Janny.

Janny Bos:

Heel grappig dat beeld van die halve koe.

Loes De Groot:

Wow wat een prachtige dahlia’s en jammer dat de chocola niet echt is!!!

Adriënne:

Vond ik wel een leuk kunstwerk die chocola Loes. Bijna om op te eten.

Margreet Van Hensbergen:

Wat een prachtige foto's Adrienne. En... wat sta je er weer stralend bij! Fijn hoor dat het zo goed met jou gaat en je zo intens kunt genieten. Chapeau!

Adriënne:

Was zo'n mooie tuin Margreet. Ga je vanzelf van stralen! En van het fijne gezelschap uiteraard.

Leny Hartong:

Heerlijk vrouwen om jullie te zien genieten!

Dankjewel lieve Leny!

Joan Lommen:

Een van mijn favoriete stekjes! In het voorjaar gaan duizenden mensen naar de Keukenhof, terwijl de tuinen van het Kasteel net zo mooi, gratis en veel minder druk zijn!

Adriënne:

Wij hadden er nog nooit van gehoord Joan, zagen het toevallig op weg naar het strand. We snappen dat het een van je favoriete plekjes is. Van ons nu ook. Zo heerlijk rustig en zo mooi!

Marian Kruijssen:

Vrolijke dames! Heel mooi naast de bloemen!

• 10 September 2024 - 22:35

Adriënne:

Zo'n prachtige plek Marian!

Verslag uit: Nederland, Lisse

VIP-member
Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik na 8 oktober 2021 moest ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee viel heb ik toch van deze reizen genoten. In februari 2023 kwam Janneke in mijn leven. Totaal onverwacht. Heel dankbaar voor. Behalve met broer Willem, kinderen en kleinkinderen reis ik nu ook met haar. Daar genieten we allebei van. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006