Rembrandt en nog eens Rembrandt - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu Rembrandt en nog eens Rembrandt - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Rembrandt en nog eens Rembrandt

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

18 Augustus 2024 | Nederland, Leiden

Vrijdag was min of meer een rustdag. Na het ontbijt aan het water gingen we naar Alkmaar naar nicht Diny. Eerst gezellig gekletst in de tuin, daarna stond er een meer dan goddelijke lunch op ons te wachten. Een prachtige visschotel met zoveel lekkers dat ik echt teveel gegeten heb. Bij thuiskomst volstond een kop soep in de avond. Daarna zoals elke avond koffie op ons terras aan het water.

Gisteren waren we in Leiden. Zo leuk, maar zo vermoeiend dat ik er ’s avonds niet toe kon komen iets anders te doen dan op ons terras over het water te staren.

Ik kende Leiden wel, maar vooral het gebied bij de haven. Gisteren kozen we ervoor om de Rembrandtroute te lopen. We begonnen met koffie en gebak bij Café-Restaurant Visscher. Aanrader. En daarna aan het werk. Tot zijn vijfentwintigste woonde en werkte Rembrandt in Leiden. En hij liet daar heel wat sporen na. Zo vonden we zijn geboortehuis, de scholen waar hij studeerde, het huis waar zijn leermeester Jacob van Swanenburg hem les gaf. Maar we zagen ook de huizen van Jan Steen en Peter Paul Rubens, met wie Rembrandt goed bevriend was. We slenterden door steegjes waar hij ooit liep en we waren bij de Young Rembrandt Studio. Daar zagen we een speciale 3D-film over zijn leven in Leiden. En ... we lieten ons vereeuwigen op de manier zoals Rembrandt ons geschilderd zou hebben. Zie de laatste twee foto's.

Onderweg waren we in het Rembrandtpark en de Rembrandtstraat. Maar we genoten ook van de vele grachten, stadspoorten, de burcht, bruggen en bootjes. Het was een zonovergoten dag. We sloten af met een vijf-uurtje op de plek waar we begonnen waren, bij Café-Restaurant Visscher.

Vandaag uitgeslapen, lang ontbeten en tegen tweeën Janneke uitgezwaaid. Zij ging naar huis, terugkijkend op een mooie week. Morgen komt dochterlief om nog drie dagen samen met mij op Lotte en Loesje, de poezen van zoon en schoondochter te passen. Als het goed is zetten zij woensdagavond weer voet op Nederlandse bodem en zit mijn taak erop. Frederike en ik zullen vast ook nog wel iets gaan ondernemen. Daar horen jullie nog over.


  • 08 September 2024 - 22:55

    Irma Ruijgrok:

    Terug in de tijd, die twee laatste foto’s!


  • 08 September 2024 - 22:55

    Adriënne:

    Mooi hè Irma!


  • 08 September 2024 - 22:55

    Irma Ruijgrok:

    En gelijk een verjongingskuur!


  • 08 September 2024 - 22:56

    Adriënne:

    Allebei Irma. Zo zag Rembrandt ons!


  • 08 September 2024 - 22:56

    Marja De Vries:

    Mooie leerzame foto’s weer lieverd. Mooie foto ook van jullie samen. Nu lekker zennnnnn. Fijne avond. Dikke knuffel!


  • 08 September 2024 - 22:56

    Adriënne:

    Inderdaad lekker zenn nu lieve Marja. Lekker aan het water met een kop koffie.


  • 08 September 2024 - 22:56

    Loes De Groot:

    Oh, wat zal dat een heerlijke maar intensieve dag zijn geweest en wat zijn het prachtige foto’s geworden. Jullie portretten passen zo mooi bij jullie! Maak er samen met Frederike mooie dagen van!!


  • 08 September 2024 - 22:57

    Adriënne:

    Dat ga ik zeker doen lieve Loes. Even wat qualitytime. En wij zijn ook heel blij met de portretten.


  • 08 September 2024 - 22:57

    Anita Timmermans:

    Mooi verhaal weer Adriënne en wat hebben jullie genoten van de mooie steden met fantastische foto’s. Veel plezier met je dochter!


  • 08 September 2024 - 22:57

    Adriënne:

    Dankjewel Anita. We hebben een intens leuke week gehad met drie steden, drie tentoonstellingen, strand, natuur. En ... altijd buiten. Zo geboft met het weer.


  • 08 September 2024 - 22:57

    Irma Ruijgrok:

    Genoten, ook hier. Bedankt dat wij weer mee mochten!


  • 08 September 2024 - 22:58

    Adriënne:

    En weet je wat zo leuk is Irma? Over vijf dagen gaan we weer twee weekjes weg!


  • 08 September 2024 - 22:58

    Irma Ruijgrok:

    Wij het laatste weekend van september naar Alhambra Adriënne!


  • 08 September 2024 - 22:59

    Adriënne:

    Fantastisch Irma. Staat ook nog op mijn lijstje. Maar ja, daar staat nog zoveel op.


  • 08 September 2024 - 22:59

    Irma Ruijgrok:

    Wij kregen de vraag wat nog op onze " bucketlist" staat Adriënne. Dit is er één van, nooit verwacht het te krijgen!!


  • 08 September 2024 - 22:59

    Joke Farfields:

    Leuk om de hele week mee te mogen wandelen vanaf mijn makkelijke bank! En nu nog met Frederike op stap! Ben benieuwd waar we terecht komen!! Veel plezier verder, Adriënne!


  • 08 September 2024 - 23:00

    Adriënne:

    We hebben een fantastische week gehad Joke. En inderdaad, nu met Frederike op stap.


  • 08 September 2024 - 23:00

    Joke Farfields:

    Adriënne, veel plezier samen!


  • 08 September 2024 - 23:01

    Nancy Mijnhijmer:

    Zo leuk! Mjn hometown is geweldig! Zijn jullie ook naar de Burcht geweest?


  • 08 September 2024 - 23:01

    Adriënne:

    Ja Nancy, we waren ook op de Burcht. Zo mooi!


  • 08 September 2024 - 23:01

    Nancy Mijnhijmer:

    Adriënne Gaaf he!


  • 08 September 2024 - 23:01

    Adriënne:

    Echt wel Nancy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

VIP-member
Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik na 8 oktober 2021 moest ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee viel heb ik toch van deze reizen genoten. In februari 2023 kwam Janneke in mijn leven. Totaal onverwacht. Heel dankbaar voor. Behalve met broer Willem, kinderen en kleinkinderen reis ik nu ook met haar. Daar genieten we allebei van. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006
Verslag gelezen: 36
Totaal aantal bezoekers 361547

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2024 - 06 September 2024

Zeeuws Vlaanderen

09 Augustus 2024 - 21 Augustus 2024

Nieuw Vennep

22 Juli 2024 - 24 Juli 2024

Op safari

26 Juni 2024 - 04 Juli 2024

Surrey en West-Sussex

09 Mei 2024 - 11 Mei 2024

Vlissingen

07 April 2024 - 14 April 2024

Fuerteventura

11 Maart 2024 - 16 Maart 2024

Berlijn

19 Februari 2024 - 26 Februari 2024

Noorwegen

14 Februari 2024 - 14 Februari 2024

Einde van een tijdperk

Landen bezocht: