On top of the world - Reisverslag uit Sommarøy, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu On top of the world - Reisverslag uit Sommarøy, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu

On top of the world

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

20 Februari 2024 | Noorwegen, Sommarøy

Vandaag zijn we van Tromsø naar Sommarøy gereisd. Opgehaald door een privéchauffeur. Hij kwam ver na de afgesproken tijd, maar hij had een goede verklaring. De weg door de vallei was afgesloten vanwege kans op lawines. We konden dus ook niet over die weg naar Sommarøy, we gingen langs de kustweg. En zouden er daarom ook veel langer over doen. Geen probleem, want nu kregen we veel fjorden te zien. Je maakt je daar een voorstelling van, maar wat het echt betekent merk je pas als je ze ziet.

Het mooiste compliment tijdens de rit kwam van Jesse. ‘Ik heb dit wel in kerstfilms gezien en dan denk je, tja het zal wel. Maar nu rijden we er zelf gewoon door.’ En dat verwoordde ook wel wat ik voelde. Een sprookjesachtige tocht. Wit, wit, alleen maar wit, zover je kunt kijken. Hier en daar door een klein dorpje, soms maar een huisje of tien. Die typische Noorse houten huizen in alle mogelijke kleuren. Als kind kende ik ze van het dorpje waar mijn opa woonde. Ik vond ze toen al bijzonder. Pas later ontdekte ik dat die huizen na de watersnoodramp van 1953 zijn geschonken door de Noorse regering om getroffen Nederlanders snel een nieuw huis te kunnen geven. Overigens deed Oostenrijk dat ook en in zo’n huis hebben een oom en tante jarenlang gewoond.

Nu en dan kwamen we onderweg een sneeuwwagen tegen die wat verse sneeuw verschoof naar de zijkanten. Daar lag de sneeuw meer dan een meter hoog. Overigens zagen we bij veel huizen een eigen, wat kleinere, sneeuwschuiver staan. Een heel ander leven hebben de mensen hier. De chauffeur, een nog vrije jonge man, vertelde er iets over. Het is hier vanaf een uur of half vier donker, maar voor hem is dat een verademing. Tot half januari is er maar één uur daglicht per dag.

IJspegels zo dik als een onderarm hingen aan rotsen, rendieren lagen in langs de kant van de weg. Nog niet kunnen fotograferen. Geldt ook voor een Sami die we zagen lopen. Maar dat komt vast wel goed, we gaan ze zeker nog ontmoeten. Zowel rendieren als sami.

Het hotel is kleinschalig en vriendelijk, dat bevalt ons wel. Na aankomst hebben we er geluncht. Jesse is gisteren begonnen aan een hamburger-test en die zette hij hier voort. Na een week wil hij kunnen zeggen waar je in Noord-Noorwegen het beste een hamburger kunt eten. Ik ging vandaag voor een visburger en ik heb nog nooit een lekkerder exemplaar gegeten. Ik denk zelfgemaakt, er kwam geen laagje paneermeel aan te pas. Heerlijk.

De plaats Sommarøy beslaat twee eilanden, te weten Store Sommarøya en Hillesøya. Vandaag hebben we Hillesøya verkend. Want hoewel de plaats klein is en je volgens Google alles in twee uur zou kunnen lopen, geldt dat ons inziens alleen voor de zomer. Bij elke stap zakten we weg in de sneeuw, dus we kwamen maar langzaam vooruit. Langs wat huisjes naar het strand gelopen, daar sneeuwballen gegooid en vervolgens over een soort pier naar een uitkijkpunt. Was een klimmetje, maar je kreeg er wel wat voor terug. We waanden ons “At the top of the world”. Klopt uiteraard niet, maar in de verre omtrek geen mens te zien en de klim was voor mij in elk geval redelijk heftig. Nadat we genoten hadden van het prachtige uitzicht was de afdaling overigens nog heftiger. Je moest goed uitkijken om niet op je billen te gaan en naar beneden te glijden.

Inmiddels is het hier donker en zitten we op onze hotelkamer. Straks lekker een drie-gangen-menu, bij de prijs inbegrepen. Daarna wellicht nog even naar de sauna. Ik dan, want Jesse ziet dat nog niet zitten. Begrijpelijk.

Zoals het er nu uitziet morgen het andere deel van het dorp bezoeken. En dan in de avond op zoek naar het noorderlicht. Verder gaan we niet veel doen, dit is een stadje om te relaxen. Heerlijk stil, nauwelijks verkeer, je kijkt zelfs op als je een auto ziet. Relaxen heet zoiets. En we hebben er zin in. Tot later!

• 20 Februari 2024 - 17:54

Menalda Bavinck:

Wat een avontuur!

• 20 Februari 2024 - 17:54

Geweldig avontuurMenalda! Genieten!

• 20 Februari 2024 - 17:55

Loes De Groot:

Oh, wat genieten jullie en wat een prachtig plekje!

• 20 Februari 2024 - 17:56

Adriënne:

Het is hier zo mooiLoes, en zo stil. Geweldige plek!

• 20 Februari 2024 - 17:56

Kitty Kruijt:

Zo gezellig jullie twee. Nice to see!

• 20 Februari 2024 - 17:57

Adriënne:

JaKitty, we kunnen het goed vinden samen!

• 20 Februari 2024 - 17:59

Tonneke Bakkeren:

Prachtig!

• 20 Februari 2024 - 17:59

Adriënne:

Een kerstkaart is het Tonneke, we genieten!

Tonneke Bakkeren:

Het is je van harte gegund Adriënne

Corry Dictus:

Wat een avontuur zo samen, geweldig!!!!

Adriënne:

Het is meer dan fantastisch Corry!

• 20 Februari 2024 - 20:40

Wilma Rodermond:

Wow wow en nog eens wow, wat geweldig om te doen met je kleinzoon, en dan zo’n mooi avontuur!

• 20 Februari 2024 - 20:41

Adriënne:

Wow wow en nog eens wow , wat geweldig om te doen met je kleinzoon , en dan zo’n mooi avontuur

• 20 Februari 2024 - 20:41

Jessica Silvius:

Klinkt heerlijk en vooral ook magisch!

• 20 Februari 2024 - 20:42

Adriënne:

Iets magisch heeft het wel Jessica. Je wordt er stil van.

• 20 Februari 2024 - 20:42

Ria Eijke:

Wat is het mooi daar en je kleinzoon heeft het wel goed naar z'n zin!

• 20 Februari 2024 - 20:43

Adriënne:

Hij vind het geweldig Ria! Ik ook trouwens!

• 20 Februari 2024 - 20:43

• 20 Februari 2024 - 20:46

Topherinneringen maken!

• 20 Februari 2024 - 20:49

Guido De Wijs:

Prachtige foto's Adriënne. Top!

• 20 Februari 2024 - 21:18

Wilma Rodermond:

Je bent geweldig Adriënne. Een voorbeeld voor mij!

• 20 Februari 2024 - 21:19

Aafke Vlaanderen Oldenzeel:

ik zou maar lekker die sauna ingaan. Heerlijk opwarmen!

• 20 Februari 2024 - 21:19

Adriënne:

Ga ik vast de komende dagen doen Aafke. We zijn nog wel even hier!

• 21 Februari 2024 - 09:41

Heidi Markus:

Fijne vakantie, geniet van 't hoge noorden, Tot snel, Heidi

• 21 Februari 2024 - 09:42

Aafke Vlaanderen Oldenzeel:

Echt geweldig Adriënne. Heerlijk dat Jesse ook zo op en top aan het genieten is. Wat een leuke knul.

• 21 Februari 2024 - 09:43

Debora Bulthuis:

Geweldig en heerlijk om mee te genieten. Zo mooi!

• 21 Februari 2024 - 09:44

Adriënne:

Het is prachtig hier Debora. We genieten met volle teugen!

• 21 Februari 2024 - 09:45

Leny Hartong:

Wat een prachtig landschap, zo mooi! Ik GENIET volop mee!

• 21 Februari 2024 - 09:45

Adriënne:

Wat fijn dat je meegeniet Leny. Wat zou jij hier prachtige foto's maken!

• 21 Februari 2024 - 09:46

Ursula Sterk:

Genieten!!!

• 21 Februari 2024 - 09:46

Zeker weten Ursula!!

• 21 Februari 2024 - 09:47

Corry Musters:

Die Jesse is al een grote vent geworden zeg! Geen kind meer. Leuk dat jullie zo saampjes op pad kunnen!

• 21 Februari 2024 - 09:48

Adriënne:

Ja, een hele vent Corry. Die kan voor zichzelf zorgen en helpt oma met de koffer. En inderdaad bijzonder om hier samen te zijn.

• 21 Februari 2024 - 09:48

Laura Worst:

Super Adrienne, wat een mooie reis! Geniet ervan met Jesse!

• 21 Februari 2024 - 09:49

Adriënne:

Iets ander weer dan bij jou Laura, maar geweldig om dit een keer mee te maken.

• 21 Februari 2024 - 09:50

Ineke Noordzij:

Geweldig Adriënneen Jesse, geniet en ervaar!

• 21 Februari 2024 - 09:50

Adriënne:

Dat doen we Ineke, zowel genieten als ervaren!

• 21 Februari 2024 - 09:51

Bianca Van Kaathoven:

Wat gaaf! En hoe bijzonder dit samen te kunnen doen!

• 21 Februari 2024 - 09:52

Adriënne:

Een heel andere wereld Bianca. Bijzonder om hier samen te zijn.

• 21 Februari 2024 - 16:29

Bianca Van Kaathoven:

Geweldig Adriënne, geniet van elk moment!

• 21 Februari 2024 - 16:30

Irma Ruijgrok:

Je foto's overtreffen de WOW-factor!

• 21 Februari 2024 - 16:30

Adriënne:

Je beseft amper hoe bijzonder dit is Irma.Alsof je droomt.

• 21 Februari 2024 - 16:31

Aafke Vlaanderen Oldenzeel:

Oeh, dat lijkt me een spannende brug, zo met die sneeuw erop en die schuine bocht omhoog.

• 21 Februari 2024 - 16:31

Adriënne:

De chauffeur is het gewend Aafke.Ik hoefde goddank niet zelf te rijden.

• 21 Februari 2024 - 16:32

Irma Ruijgrok:

Bijzonder gezicht, een strand met sneeuw!

• 21 Februari 2024 - 16:32

Vond ik nou ook Irma!

• 21 Februari 2024 - 16:33

Anita Timmermans:

Wat een prachtig verhaal weer Adriënne en schitterende foto’s. Zo te zien genieten jullie wel met zijn tweeën. Nog fijne dagen verder!!

• 21 Februari 2024 - 16:33

Adriënne:

We genieten inderdaad van deze prachtige reis Anita!

Verslag uit: Noorwegen, Sommarøy

Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik nu moet ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee zal vallen, ga ik toch proberen van deze reizen te genieten. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006