Back to Anne-Grete - Reisverslag uit Sommarøy, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu Back to Anne-Grete - Reisverslag uit Sommarøy, Noorwegen van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu

Back to Anne-Grete

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

22 Februari 2024 | Noorwegen, Sommarøy

Na een heerlijk ontbijt vertrokken we ook vandaag weer naar Store Sommarøya. Vooral omdat we nog eens een keer bij Anne Grete wilden gaan eten, maar ook omdat we het plaatselijke museum wilden bezoeken.

Uiteraard weer lopend over de steile brug terwijl het vandaag zeker twee keer zo glad was als gisteren. Voetje voor voetje dus. Geen sneeuw, iets warmer, maar wel een ijzige wind die vooral op de brug voelbaar was.

Aangekomen bij de KRO bleek het stampvol te zitten. Geen plaatsje onbezet, wachten dus tot er eentje, of nog liever twee, vrij kwamen. Uiteraard lukt dat altijd, als je maar geduld hebt. En voor ons viel het nog mee, later werd het nog veel drukker en gingen mensen zelfs buiten zitten eten. Daar vonden wij het toch te koud voor. Hoewel Jesse later op de middag lekker in de sneeuw op me lag te wachten toen ik het bijzondere licht probeerde te fotograferen. ‘Hoezo koud? Het is maar min vijf oma!’

Na het eten zijn we naar het dorpsmuseum gegaan. We waren de enige bezoeker, in het gastenboek zagen we echter wel dat er vandaag voor ons al meerdere mensen langs geweest waren. Het is een klein museum en bestaat vooral uit ingerichte kantoren en kamers met spullen uit de jaren vijftig tot en met tachtig van de vorige eeuw. Jesse was zeer geïnteresseerd in oude typemachines en computers uit de beginjaren. De mooi gedekte tafels zeiden hem niet zo veel. Die vond ik dan juist vooral weer prachtig.

Ook waren er boeken te kust en te keur. En lekkere leunstoelen om ze daarin op het gemakje te bekijken. Want het was geen enkel probleem als je iets aanraakte. Zo zat Jesse op de allereerste stoel uit het plaatselijke postkantoor. Alleen als er een bordje ‘Utstilling’ zichtbaar was, dan was het de bedoeling dat je je handen op je rug of in je zak hield.

Vervolgens weer voetje voor voetje terug naar het eiland Hillesøya, naar ons hotel. Daar hebben we heerlijk de sauna bezocht. Een sauna die nog het meest op de sauna uit de oertijd lijkt. In de vroege historie van Finland, woonden de mensen in deels onder de grond gebouwde hutten. Om deze hutten te verwarmen werden stenen, die eerst in het vuur hadden gelegen, in de hutten gelegd waardoor de temperatuur opliep. Het grote voordeel was dat de warmte gelijkmatig gedurende de nacht werd afgegeven. Men ontdekte dat als men water op de stenen gooide, de temperatuur nog hoger werd. Onze huidige opgietingen dus. En als men het te warm kreeg of ging zweten, dan ging men vroeger gewoon even naar buiten om af te koelen. Nou, zo’n soort sauna is het dus ook hier. Niks toeters en bellen, gewoon een ruimte waar het erg warm is en een balkon vol sneeuw om af te koelen. Heel bijzonder. Uiteraard zijn we discreet, dus geen foto’s. Wel van de sauna en het afkoelbalkon. Ook van blote voeten in de sneeuw, maar verder geen.

Inmiddels is het vier uur en donker. We amuseren ons op onze hotelkamer en wachten tot het tijd is voor het drie-gangen-diner. Gisteravond hebben we helaas het noorderlicht niet gezien, maar vanavond krijgen we, gratis, belangeloos en voor niets, een herkansing. Overigens was het toch een heel mooie avond. Zo sereen zo stil, fantastisch. Ik hoop dat het vanavond gaat lukken, een derde kans krijgen we niet. Morgenochtend om negen uur vertrekken we naar Tromsø en daar is teveel licht om het noorderlicht überhaupt te zien. Duim maar weer voor ons.

Adriana Nichting:

Ik duim weer!!!

Thanks Adriana!

Mariska Bakker:

Weer een prachtige dag, ik duim voor jullie voor het Noorderlicht...!

• 22 Februari 2024 - 17:04

Adriënne:

Het zou zó gaaf zijn Mariska

• 22 Februari 2024 - 17:04

Mariska Bakker:

Ja, lijkt mij ook een bijzonder mooie ervaring Adriënne!

• 22 Februari 2024 - 17:05

Loes De Groot:

Wat een lief hartenwafeltje en wat een leuk museum waar je gewoon overal aan mag komen! Is Jesse toch de sauna ingeweest? Topper! Ik duim weer met al mijn duimen voor het noorderlicht hoor!

• 22 Februari 2024 - 17:06

Adriënne:

Er was verder niemand in de sauna Loes. Is van 's morgens zeven tot 's avonds elf uur open en is gratis. Dan loopt het minder storm dan wanneer je er dik voor moet betalen. Gek hé.

• 22 Februari 2024 - 17:07

Adriënne:

Was weer een heel mooie dag Anita. Natuurlijk hopen we het noorderlicht te zien, maar sowieso is hier heel de dag door heel mooi licht in verschillende kleuren. Moeilijk te vangen op foto's, maar ik heb het geprobeerd.

• 22 Februari 2024 - 17:08

Louise De Vries Lentsch:

Ik duim!

• 22 Februari 2024 - 17:08

Gerda Timmermans:

Ik óók!

• 22 Februari 2024 - 17:09

Annelies Caers:

Mooie dag weer! En uiteraard weer duimen voor vanavond! Ik reis zo graag met je mee!

• 22 Februari 2024 - 17:09

Adriënne:

Bedankt Annelies en heerlijk dat je graag meereist!

• 22 Februari 2024 - 17:10

Wilma Rodermond:

We duimen zeker voor jullie zodat jullie het noorderlicht zullen zien

• 22 Februari 2024 - 17:10

Adriënne:

Je zou toch denken dat het dan goed moet komen Wilma!

• 22 Februari 2024 - 17:11

Alice Wessels:

Prachtig licht!!!

• 22 Februari 2024 - 17:11

Adriënne:

Ja, ook overdag is er mooi licht Alice. En het was een heel serene avond gisteren. Hopelijk zien we het noorderlicht vanavond, maar als het niet zo mag zijn, dan zijn we ook heel tevreden.

• 22 Februari 2024 - 18:56

Frederike :

Wat leuk weer allemaal en winnie the poeh in het Noors!!!

Verslag uit: Noorwegen, Sommarøy

Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik nu moet ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee zal vallen, ga ik toch proberen van deze reizen te genieten. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006