Wens in vervulling - Reisverslag uit Gent, België van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu Wens in vervulling - Reisverslag uit Gent, België van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Wens in vervulling

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

27 Augustus 2024 | België, Gent

Het zal rond 2000 geweest zijn dat ik een enorme interesse kreeg in het veelluik of retabel van de gebroeders Jan en Hubert van Eyck. Een werk uit 1432 én een werk met vele mysteries. Zo werden twee van de twaalf panelen in 1934 gestolen. Een daarvan is nooit terug gevonden. Er is in 1941 een kopie van gemaakt door Jef van der Veken. Ik was ook benieuwd hoe twee broers in zó'n geval samenwerken. Kortom ik wilde het werk zien.

In 2006 toog ik naar Gent, helaas de kapel Vijd, waarin het werk hangt werd gerenoveerd.

In 2010 een tweede poging, weer helaas, het veelluik werd overgeschilderd. Zou twee jaar duren.

In 2012 dus terug naar Gent. Driemaal is scheepsrecht, het zou nu gaan lukken. Helaas, het overschilderen had eerder een nadelig effect gehad, het veelluik zou nu helemaal gerestaureerd gaan worden. Acht jaar zou het gaan duren.

In 2020 was het zover, het veelluik was klaar. Zou eerst een half jaar in het Gents Museum hangen alvorens het terug zou keren naar de St. Baafskathedraal. De run op kaartjes was groot, maar ik had ze, voor 18 maart 2020. En toen kwam 15 maart en ging bijna heel Europa op slot vanwege corona. Ook het Gents Museum sloot de deuren. Ik kreeg overigens wel mijn geld terug. Op dat moment bedacht ik me dat het voor mij niet weggelegd was. Van het geretourneerde geld kocht ik het mooiste boek dat er te vinden is over dit veelluik. Van mijn broer kreeg ik een boek over het leven van Joost Vijd, de opdrachtgever van het veelluik. Meteen werd de naam van de kapel verklaard en ik leerde ook dat de gebroeders Van Eyck nooit samen gewerkt hebben. Hubert kreeg de opdracht, na diens dood maakte broer Jan het veelluik af. Heel veel vragen die ik had werden beantwoord door dit boek. Maar de interesse wakkerde daardoor wel weer aan.

Vandaag was ik weer in Gent, een laatste ultieme poging. En ja ... het is gelukt. Een uur lang heb ik vol bewondering voor het veelluik gestaan. Bijna 1000 jaar geleden geschilderd en zo mooi, zo mooi. Hoe konden ze het die broers? Alle kleurstoffen zelf maken, nog weinig kennis over lichtval en technieken. Wonderbaarlijk. Ook nu nog.

Wat later stilletjes door de kathedraal gedwaald, werk van andere oude meesters zoals Rubens gezien.

Op een terrasje een plat watertje gedronken (Eaulala) en pas daarna in staat om nog wat door Gent te dwalen. Te genieten van de vele oude gebouwen en een piepjonge pianiste. Topdag waarop een grote wens in vervulling is gegaan.


  • 12 September 2024 - 17:27

    Annelies Caers:

    Mooi he, ‘Het Lam Gods’. En lekker, dat plat waterke? Je doet me zin krijgen om mijn landje zelf weer eens te bezoeken. Veel plezier nog. Geniet!


  • 12 September 2024 - 17:27

    Adriënne:

    Prachtig Annelies! Om stil van te worden.


  • 12 September 2024 - 17:28

    Remko Schotsman:

    Wat fantastisch Adriënne!!


  • 12 September 2024 - 17:28

    Adriënne:

    Was echt zo mooi Remko. Je voelt je heel nietig als je daar staat, maar ook dankbaar dat je er kunt staan!


  • 12 September 2024 - 17:28

    Remko Schotsman:

    Dat snap ik Adriënne, zeker na al die jaren.


  • 12 September 2024 - 17:29

    Loes De Groot:

    Oh lieverd, wat zal dat mooi geweest zijn voor jou, eindelijk gelukt om deze wens uit te laten komen. Jij ligt vannacht vast nog heel lang na te genieten.


  • 12 September 2024 - 17:29

    Adriënne:

    Niet alleen vannacht lieve Loes. Nog dagen!


  • 12 September 2024 - 17:29

    Anita Timmermans:

    Mooi verhaal weer en dat je droom van het veelluik nu eindelijk is uitgekomen. Fantastisch!


  • 12 September 2024 - 17:29

    Adriënne:

    Ja was echt fantastisch Anita. Topdag gehad!


  • 12 September 2024 - 17:29

    Janny Bos:

    Mooiiiii....


  • 12 September 2024 - 17:30

    Debora Bulthuis:

    Wat geweldig dat het nu gelukt is!


  • 12 September 2024 - 17:30

    Adriënne:

    Ja hé Debora. Was een imposante dag!


  • 12 September 2024 - 17:30

    Irma Ruijgrok:

    Bucketlist!!


  • 12 September 2024 - 17:30

    Leny Hartong:

    Wat fijn en geweldig.....nog mooier dan je kon bedenken ... ...de aanhouder wint dus nog steeds. Heerlijk om na te genieten!


  • 12 September 2024 - 17:31

    Adriënne:

    Was geweldig Leny!


  • 12 September 2024 - 17:31

    Hannelore Van Der Velden:

    Eaulala, wat mooi! En wat fijn voor jou, eindelijk!


  • 12 September 2024 - 17:31

    Adriënne:

    Het was fantastisch Hannelore! Na al die jaren een prachtcadeau!


  • 12 September 2024 - 17:32

    Irma Ruijgrok:

    Ik blijf het een rare gewoonte vinden die slotjes aan bruggen. Ik zie er het nut niet van in. Soms moeten ze zelfs verwijderd worden omdat de boel anders stuk gaat. Niet mijn ding dus.


  • 12 September 2024 - 17:32

    Adriënne:

    Ik zou het ook nooit doen Irma. Maar het heeft wel iets.


  • 12 September 2024 - 17:32

    Miranda Van Dijk:

    Ach, liefdesrituelen komen in allerlei vormen voor.


  • 12 September 2024 - 17:32

    Irma Ruijgrok:

    Mooi stukje kunst op de muur!


  • 12 September 2024 - 17:33

    Adriënne:

    Street-art Irma. Met een stukje Lam Gods van Van Eijck.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Gent

VIP-member
Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik na 8 oktober 2021 moest ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee viel heb ik toch van deze reizen genoten. In februari 2023 kwam Janneke in mijn leven. Totaal onverwacht. Heel dankbaar voor. Behalve met broer Willem, kinderen en kleinkinderen reis ik nu ook met haar. Daar genieten we allebei van. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006
Verslag gelezen: 29
Totaal aantal bezoekers 361667

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2024 - 06 September 2024

Zeeuws Vlaanderen

09 Augustus 2024 - 21 Augustus 2024

Nieuw Vennep

22 Juli 2024 - 24 Juli 2024

Op safari

26 Juni 2024 - 04 Juli 2024

Surrey en West-Sussex

09 Mei 2024 - 11 Mei 2024

Vlissingen

07 April 2024 - 14 April 2024

Fuerteventura

11 Maart 2024 - 16 Maart 2024

Berlijn

19 Februari 2024 - 26 Februari 2024

Noorwegen

14 Februari 2024 - 14 Februari 2024

Einde van een tijdperk

Landen bezocht: