Wat is toch de WUR15? - Reisverslag uit IJzendijke, Nederland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu Wat is toch de WUR15? - Reisverslag uit IJzendijke, Nederland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Wat is toch de WUR15?

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

31 Augustus 2024 | Nederland, IJzendijke

Gisteren hadden we een rustdag. Nou ja, rusten was het niet helemaal. Ik wandelde van Hengstdijk naar Kloosterzande, zó'n 4,8 kilometer. Wel een rustige wandeling, niemand gezien, genoten van het weidse landschap en de stilte. Voelde me een beetje Remi.

Janneke kwam me ophalen in Kloosterzande, waarna we dag verder doorbrachten met lezen, koffie drinken en lekker eten op ons terras.

Vandaag vroeg opgestaan voor de appel- en perenpluk in de boomgaard waar we staan. Janneke wilde daar graag aan meedoen. Ze was vooral nieuwsgierig naar de WUR15, een nieuwe appel die hier getest wordt. WUR staat voor Wageningen Universiteit Research. Waar 15 voor staat weten we niet, misschien de editie. Mocht de appel ooit in de winkel komen, dan zal ze vast een andere merknaam krijgen, maar dan hebben wij hem wel als een van de eersten geproefd en onze bevindingen doorgegeven. Ze plukte ook veel stoofperen voor thuis.

Vanmiddag waren we in IJzendijke, waar we na een lunch op een terrasje, het Museum Het Bolwerk bezochten. Dit museum vertelt alles over de Staats-Spaanse Linies en de geschiedenis van het militair erfgoed in Zeeuws Vlaanderen. Zo waren bijna alle steden en stadjes vestingsteden, ook IJzendijke. Eigenlijk kun je dit alleen nog goed terug zien in Sluis en vooral Hulst. Maar een wandeling door het dorp na het museumbezoek leerde ons dat ook in dit stadje nog restanten te vinden zijn. Maurits van Oranje heeft in Zeeuws Vlaanderen een belangrijke rol gespeeld. Je treft hem aan op de Markt, zittend achter een schaakbord.

We bezochten de Nederlands Hervormde Kerk en de molen uit 1841. En we bezochten de muurschildering 'Aan tafel' van Joost Heeren en Tijl Clement. Een driedimensionale schildering waarin je zelf plaats kunt nemen. Heel bijzonder!

Was weer een leuke dag. Nu genieten van de avond. Iedereen een fijne avond.


  • 16 September 2024 - 22:35

    Irma Ruijgrok:

    Jummie (stoof)peren! En wat een mooi uithangbord. Ik hou daarvan!


  • 16 September 2024 - 22:36

    Adriënne:

    Ben ik ook liefhebber van Irma. Van allebei!


  • 16 September 2024 - 22:36

    Tos Baalman:

    Mooi land!


  • 16 September 2024 - 22:36

    Adriënne:

    Zeeuws Vlaanderen: mooiste land van Nederland Tos!


  • 16 September 2024 - 22:37

    Anita Timmermans:

    Bijzonder verhaal weer Adriënne en hele mooie foto’s.


  • 16 September 2024 - 22:38

    Adriënne:

    Dankjewel Anita. We hebben het hier goed naar onze zin.


  • 16 September 2024 - 22:38

    Loes De Groot:

    Echt een mooi verhaal met mooie foto’s! Hebben jullie de nieuwe appel geproefd?


  • 16 September 2024 - 22:38

    Adriënne:

    We hebben de WUR15 geproefd Loes en we vonden hem overheerlijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, IJzendijke

VIP-member
Adriënne

Hallo en welkom op mijn reislog! Vanaf 2006 tot en met augustus 2021 deelden Hannie en ik met jullie alle lief en leed als het ging om onze vakanties. Zoveel prachtige reizen hebben wij gemaakt. In zoveel landen geweest. Vanwege corona in 2020 en 2021 alleen in Nederland. Maar ook daar genoten we van. Zoveel dierbare herinneringen!!! En toen kwam 8 oktober 2021, de dag waarop Hannie onverwacht overleed. Ik mis haar op alle fronten en zal haar zeker ook missen op toekomstige reizen. Want zij was de durfal van ons twee, moeiteloos reed ze door de bergen en door drukken steden. Samen reizen was onze passie. Een passie die ik na 8 oktober 2021 moest ombuigen naar vakanties die goed voelen voor mij alleen, samen met mijn oudste broer, met mijn kleinkinderen, andere familieleden en/of vrienden. Hoewel het niet mee viel heb ik toch van deze reizen genoten. In februari 2023 kwam Janneke in mijn leven. Totaal onverwacht. Heel dankbaar voor. Behalve met broer Willem, kinderen en kleinkinderen reis ik nu ook met haar. Daar genieten we allebei van. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst. Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! Leuk dat je met me meereist! Groetje van Adriënne

Actief sinds 29 Juni 2006
Verslag gelezen: 26
Totaal aantal bezoekers 361672

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2024 - 06 September 2024

Zeeuws Vlaanderen

09 Augustus 2024 - 21 Augustus 2024

Nieuw Vennep

22 Juli 2024 - 24 Juli 2024

Op safari

26 Juni 2024 - 04 Juli 2024

Surrey en West-Sussex

09 Mei 2024 - 11 Mei 2024

Vlissingen

07 April 2024 - 14 April 2024

Fuerteventura

11 Maart 2024 - 16 Maart 2024

Berlijn

19 Februari 2024 - 26 Februari 2024

Noorwegen

14 Februari 2024 - 14 Februari 2024

Einde van een tijdperk

Landen bezocht: